Reklama i powszechne podatki mają sto lat

Reklama i powszechne podatki mają sto lat

Wybuch I wojny światowej 28 lipca 1914 roku, miesiąc po zabójstwie w Sarajewie austriackiego następcy tronu, zmienił nie tylko Europę, ale również cały Świat. Zjawiska które zapoczątkowała wielka wojna, na trwale znalazły swoje miejsce w życiu społeczeństw i w systemach Państw. Z czasem nowe zjawiska opanowywały kolejne regiony, ostatecznie tworząc Świat znany nam dziś.
Jednym z takich zjawisk była praca kobiet. W wyniku przedłużania się konfliktu i powoływania pod broń kolejnych poborowych, zaczynał zaznaczać się brak rąk do pracy. Pierwsze apele były kierowane na wieś, aby kobiety zastępowały w pracy swoich mężów. W miarę trwania wojny kobiety coraz szerszą ławą wkraczały w rejony zarezerwowanie dotąd dla mężczyzn. O ile przed wojną w przemyśle i usługach pracowało tylko kilka procent kobiet, to w roku 1918 było ich już ponad 30%. Powrót mężczyzn z wojny zmniejszył te proporcje, ale tendencji już nie zahamował. Prawa, o które z takim zaangażowaniem walczyły przez cały XIX wiek sufrażystki, przyniosła kobietom wojna.

Poza dostępem do pracy, kobiety w wielu krajach otrzymały prawa wyborcze. Był to efekt triumfu lewicy. Najbardziej oczywiste zmiany zaszły w Rosji, która po rewolucji bolszewickiej wycofała się z wojny. Ale również inne dotychczasowe królestwa zamieniły się w republiki. Rewolucja w Niemczech doprowadziła do powstania Republiki Weimarskiej, Austro-Węgry zamieniły się w kilka narodowych Państw, które przyjęły również republikański charakter rządów. W Wielkiej Brytanii w okresie I Wojny Światowej doszła do głosu doskonale dziś znana Partia Pracy.
W wyniku obciążeń związanych z prowadzeniem działań zbrojnych, upowszechnił się podatek. Przed wojną podatki płaciła tylko niewielka część obywateli. W ciągu kilku lat od rozpoczęcia wojny, wartość płaconych podatków w niektórych krajach wzrosła z kliku, do kilku miliardów. To w wyniku wojny, w takich krajach jak USA, Wielka Brytania czy Francja podatki stały się równie pewne jak śmierć.

Innym dobrodziejstwem, którego rozpowszechnienie zawdzięczamy I Wojnie Światowej jest reklama. W momencie przystąpienia Stanów Zjednoczonych do wojny, rząd amerykański rozpoczął prowojenną akcje propagandową. Po zakończeniu wojny prywatne firmy zamieniły akcje propagandowe na akcje reklamowe. Pomocne okazały się powstające jak grzyby po deszczu prywatne stacje radiowe oraz powojenny boom, który opanował USA, a następnie resztę Świata.
Rozejm kończący wojnę podpisano 11 listopada 1918 roku w wagonie sztabowym w lesie Compiegne, a Świat nie był już taki sam.

Dodaj komentarz